Cijfer: 6,3 ★★☆☆☆½
Hitpotentie: 7,1 (in België: solide radiohit, elders: playlistvulling)
Milow, ja — die van Ayo Technology. De man die ooit Justin Timberlake ontkleedde met een akoestische gitaar en sindsdien nooit meer echt is aangekleed. Hij is terug met Better or Worse, en de titel is treffend. Want muzikaal gezien is dit precies dat: een nummer dat ergens tussen better en worse blijft zweven, zonder ooit echt te landen.
Vanaf de eerste seconde weet je wat je krijgt. Een keurig geproduceerde gitaar, een tikkende beat, een refrein dat klinkt alsof het in een cursus “Popliedjes voor Beginners” is geboren. Milow zingt alsof hij zijn eigen gevoel heeft uitgeprint in Arial 12. Alles is… prima. En dat is precies het probleem.
De productie is keurig gladgestreken, met een beetje elektronica, een beetje akoestiek, en nul risico. Het klinkt alsof iemand de Spotify-categorie Acoustic Pop for Chilly Afternoons heeft afgevinkt. Alles is functioneel, maar nergens voel je dat iemand iets op het spel heeft gezet.
De tekst doet een poging tot diepgang: “I tried to make things better, but they only got worse.” Mooie zin — op papier. Maar gezongen door Milow klinkt het alsof hij het over zijn internetsnelheid heeft. Er zit geen pijn, geen randje, geen moment waarop je denkt: hier gebeurt iets echts.
En toch: Milow weet wat hij doet. De melodie blijft hangen, de productie klinkt professioneel, en de song is toegankelijk genoeg om tussen Ed Sheeran en Imagine Dragons te overleven op Qmusic. Dat is zijn kracht én zijn vloek: hij schrijft nummers die niemand haat — maar ook niemand écht liefheeft.
Halverwege het nummer denk je dat het richting een climax gaat, maar nee. Alles blijft netjes in het midden, veilig, beleefd. Het is popmuziek die niemand lastigvalt, maar ook niemand redt. Een liedje dat vooral bedoeld lijkt om achtergrond te zijn bij het koken van volkorenpasta.
Kortom:
Better or Worse is de muzikale equivalent van lauwe koffie: niet vies, niet goed, gewoon daar.
Milow blijft hangen in zijn eigen comfortzone — en dat is jammer, want ergens diep in hem zit nog altijd de man die ooit lef had.
Een treffende titel dus,
want dit nummer is allebei:
Better? Nee.
Worse? Ook niet echt.
Gewoon Milow.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten