Dance-imperium SFX Entertainment heeft maandagochtend bij de Amerikaanse overheid een zogenaamde Chapter 11-procedure aangevraagd. Dat meldt The Wall Street Journal. Het bedrijf achter Beatport en Nederlandse organisaties als ID&T en Awakenings had te kampen met een schuld van 300 miljoen dollar. Het ging al een tijd bergafwaarts met het bedrijf, dat in de eerste twee kwartalen van vorig jaar bijvoorbeeld een nettoverlies van 90 miljoen noteerde. Oprichter en CEO Robert Sillerman moet het veld ruimen. Het doel is dat SFX binnen een half jaar weer op de rails staat door een herstructurering van het bedrijf.
Een Chapter 11-procedure is bedoeld om een bedrijf te herstructureren, en betekent dus géén liquidatie. "SFX staakt zijn bedrijf niet en heeft zelfs een aanzienlijke kapitaalinjectie ontvangen om de lopende exploitatiekosten te betalen", zegt SFX Europa in een statement. Door de Chapter 11 gaat het bedrijf van de beurs, en is (voorlopig) $300 miljoen aan schuld van de balans.
Nederland
De Nederlandse tak hoeft zich niet direct zorgen te maken, volgens Schipper. "Het toezicht ligt dan bij de Amerikaanse rechter, dus die kan niet zomaar over de Nederlandse tak beslissen. Dat is trouwens ook juist het deel van SFX dat nog best oké ging. Uiteindelijk daalt het vast ook hier neer dat het Amerikaanse moederbedrijf nu aan allerlei voorwaarden moet voldoen, maar daar zitten nog wel een paar stappen tussen."
Volgens Thomas van Oortmerssen, woordvoerder namens SFX Europa, heeft deze stap geen gevolgen voor Nederlandse (of Europese) SFX-dochters. "Er is in Amerika inderdaad een Chapter 11-procedure aangevraagd bij de instanties. Dit heeft alleen maar betrekking op de Amerikaanse bedrijven. Er is geen enkele invloed op de operaties van Nederlandse bedrijven en festivals die onder SFX vallen."
Volgens Thomas van Oortmerssen, woordvoerder namens SFX Europa, heeft deze stap geen gevolgen voor Nederlandse (of Europese) SFX-dochters. "Er is in Amerika inderdaad een Chapter 11-procedure aangevraagd bij de instanties. Dit heeft alleen maar betrekking op de Amerikaanse bedrijven. Er is geen enkele invloed op de operaties van Nederlandse bedrijven en festivals die onder SFX vallen."
Awakenings: het plan-B
Eerder deze maand bleek al dat Awakenings-directeur Rocco Veenboer voorgesteld heeft om de helft van de aandelen in Awakenings terug te kopen van SFX. Hij gaf toen aan niet te verwachten dat SFX zou omvallen, maar wel een plan B te hebben voor als dat wel mocht gebeuren. “Dan kan Awakenings zijn eigen broek ophouden, onze eigen rekeningen betalen (…) "Natuurlijk willen we het moederbedrijf helpen, maar uiteindelijk gaat Awakenings voor.” De andere helft van de aandelen wil Veenboer kwijt aan een team van topondernemers uit de dance om mee samen te werken. “Bijvoorbeeld Wouter Tavecchio, Jan Lok of Duncan Stutterheim. Een club van mensen met visie waar de andere 50 procent dan naartoe kan. Het huidige personeel zal zich ook in mogen kopen.”
Over zijn eigen aandelen in SFX zei Veenboer: “Het staat vast dat de aandelen veel minder waard zijn, een kwartje nu. Mijn pakket van 3,5 miljoen zal nu ongeveer een kwart miljoen waard zijn. Maar goed, ik had bij de verkoop van Awakenings ongeveer 80 procent in cash gekregen. Bij andere deals hebben mensen 50 procent of nog meer in aandelen gekregen, die aandeelhouders staan natuurlijk heel anders in deze discussie dan ik.”
Eerder deze maand bleek al dat Awakenings-directeur Rocco Veenboer voorgesteld heeft om de helft van de aandelen in Awakenings terug te kopen van SFX. Hij gaf toen aan niet te verwachten dat SFX zou omvallen, maar wel een plan B te hebben voor als dat wel mocht gebeuren. “Dan kan Awakenings zijn eigen broek ophouden, onze eigen rekeningen betalen (…) "Natuurlijk willen we het moederbedrijf helpen, maar uiteindelijk gaat Awakenings voor.” De andere helft van de aandelen wil Veenboer kwijt aan een team van topondernemers uit de dance om mee samen te werken. “Bijvoorbeeld Wouter Tavecchio, Jan Lok of Duncan Stutterheim. Een club van mensen met visie waar de andere 50 procent dan naartoe kan. Het huidige personeel zal zich ook in mogen kopen.”
Over zijn eigen aandelen in SFX zei Veenboer: “Het staat vast dat de aandelen veel minder waard zijn, een kwartje nu. Mijn pakket van 3,5 miljoen zal nu ongeveer een kwart miljoen waard zijn. Maar goed, ik had bij de verkoop van Awakenings ongeveer 80 procent in cash gekregen. Bij andere deals hebben mensen 50 procent of nog meer in aandelen gekregen, die aandeelhouders staan natuurlijk heel anders in deze discussie dan ik.”
Duncan Stutterheim: “Ik dacht: wat doen deze mensen?”
Duncan Stutterheim is inmiddels uit ID&T en het nachtleven gestapt. Afgelopen december sprak hij in een afscheidsinterview over wanneer hij doorkreeg dat het niet goed ging bij SFX, het moederbedrijf van ID&T. “Vorig jaar oktober kreeg ik door dat het mis ging met SFX. Ik stuurde een eerste brandbrief. Dit gaat niet goed, of ben ik nou gek? In december stuurde ik een tweede brief. Later een derde. Ik vloog elke maand naar het hoofdkantoor in New York. Er werkten enorm veel mensen. Ik dacht echt: wat doen al deze mensen? Op een gegeven moment nam SFX een aandeel in een groot rockfestival. Hoezo dat? We waren het toch begonnen vanwege dance? 'Dat dat dance-ding bij jou in Europa nou zo groot is, hier is het anders', zeiden ze. Ik kreeg steeds meer het gevoel dat het hem niet meer ging worden. ‘Leuk dat je het zegt Duncan’, maar er werd niet echt geluisterd (…) Ik had er een goed gevoel over, dacht dat we de wereld gingen veroveren met SFX. Dat is gewoon finaal mislukt. Ik geloofde er echt in, zag dit allemaal niet aankomen. Man, volgens mij zijn de aandelen nu een kwartje waard.”
Over Robert Sillerman zei Stutterheim: “Kijk, die man heeft er een potje van gemaakt. Niemand begrijpt wat er nu gebeurt. Het is een boek waard. Sterker nog, wij hebben ons boek Release 2 (Release was het boek over ID&T uit 2004, red) uitgesteld. We kunnen niet eindigen met dat we de wereld gingen veroveren. Nee, wat nu gaat gebeuren met SFX moet het slot worden. Het bedrijf is mismanaged. Er zijn verkeerde aankopen gedaan. Op papier klinkt het allemaal goed. Neem Beatport, dat heeft een community van 50 miljoen mensen, maar ook dat is een zooitje geworden. De vorige keer dat Sillerman ergens mee bezig ging, mondde het uit in Live Nation, een serieus bedrijf. Maar hier ging hij zich zelf te veel met alles bemoeien (…) Ik wist even niet meer wat ik wilde. Het enige wat ik wist was dat SFX een doodlopende weg was."
bron 3 voor 12
Geen opmerkingen:
Een reactie posten