dinsdag 29 december 2015

Leo Blokhuis vanaf zondag op Radio 2 met 'het gekke neefje van 3voor12'

Leo Blokhuis


Leo Blokhuis
Leo Blokhuis op Pinkpop
gebbetje met Leo Blokhuis
Wat is de opdracht die je vanuit de zender meekreeg?‘Die is er niet. Ik zie wel voor mijzelf een taak weggelegd. Ik vind Bertolf een van de beste artiesten in Nederland. Maar op 3FM en op 3voor12 is er eigenlijk geen plek voor hem. Natuurlijk draaien ze daar de nieuwe single van De Staat, maar dat gaat dan dus ten koste van Bertolf. Ik zou graag Radio 2,5 willen zijn: de brug slaan tussen de grote namen uit de Top 2000 en 3voor12. Dus ik draai liever Calexico dan The Eagles, hoe goed ik die ook vind. Daarnaast neem ik veel zwarte muziek die ik de afgelopen jaren op Radio 6 draaide mee.’

Kun je garanderen dat je programma honderd procent Ricky Koole-vrij blijft?‘Ik ben geneigd haar muziek niet te draaien, terwijl die juist thuishoort op Radio 2. Soms vervloekt zij dat ze met mij getrouwd is. Haha!’

Zouden jouw ouders er een probleem van hebben gemaakt dat u nu voor de VPRO werkt?‘Mijn opa schreef mij ooit een brief: “Je hebt een gedegen opleiding gehad. Wat doe je nu bij de Vara?” Dat was toch niet de bedoeling. Later, op zijn sterfbed zei hij dat hij mij toen eigenlijk te hard had aangepakt. Hij had gezien dat de radio mij als persoon niet te sterk veranderd had. Want dat is natuurlijk de grootste angst in traditionele kringen. Nee, ik geloof niet dat ze er een probleem van hadden gemaakt. Die fase hadden we al gehad.’

Maar ga je nu naar de hel?
‘Ik ga niet meer elke zondag naar de kerk, maar ik ben nog wel een gelovig mens. Geloof is iets heel persoonlijks en teers. Ik denk niet dat je je daarop moet organiseren in een politieke partij, een krant of een omroep. Je kunt het niet waarmaken. Wat je in zo’n club gaat doen, is gezamenlijk de Bijbel lezen en vervolgens elkaar de maat nemen. Dus wat dat betreft: graag de VPRO!’




Geen opmerkingen:

Een reactie posten