dinsdag 15 november 2011

ALBUM OF THE YEAR 2011: KATE BUSH - 50 WORDS FOR SNOW

Review of 50 Words for Snow

Geniaal of helemaal gek? Het is Kate Bush ten voeten uit en ook zeker van toepassing op dit concept album van Kate Bush. Kate die jarenlang na Aerial niets van zich liet horen komt dit jaar met twee albums. Dit concept winteralbum ( nee het is echt geen kerstalbum geworden) is een album dat geïnspireerd is door de sneeuw. Waarbij in de titelsong Stephen Fry 50 woorden voor sneeuw noemt: geniaal of gek?
Concept albums zijn vaak erg gevaarlijk, er zijn maar weinig artiesten die er in slagen om zo'n concept goed uit te werken. Als je dan ook nog eens kiest voor een winterconcept en over zeven songs over de winter wil gaan maken, loop je het risico om een kitschalbum af te leveren. Perfect voor Sky Radio , maar muzikaal niet om aan te horen. Kate slaagt er echter op dit album erin om ver van die kitsch weg te blijven.

Het is een album geworden van bijna 70 minuten, toch staan er maar 7 songs op. Alle songs duren dan ook meer dan (bijna) zeven minuten.

INGETOGEN

De openingstrack is 'Snowflake'. Kate zingt duidelijk lager dan op de voorgaande albums en met het ouder worden heeft haar stem meer diepte gekregen. Met de begeleiding van de piano als vallende sneeuw en een bijna jazz begeleiding raakt dit nummer door haar eenvoud je tot in je ziel.

Na 'Snowflake' waarin trouwens ook nog een rol is weggelegd voor haar twaalfjarige zoon Bernie is het tijd voor ' Lake Tahoe'.

In 'Lake Tahoe' is er een sopraankoortje  en wederom die minimale begeleiding op de piano, wat violen en vooral haar stem. Het nummer laat in al zijn eenvoud meteen die winterse sfeer horen die Kate ons wil brengen.

'Misty' is de laatste song van de drieluik die de eerste drie ingetogen nummers vormen. Ook in dit nummer is het de kunst van het weglaten die ervoor zorgt dat Kate er in slaagt om het maximale effect te bereiken, juist door het klein te houden  bereikt ze dat de essentie van het nummer overeind blijft. in de ruim 13 minuten word je helemaal meegenomen in de droomwereld van Kate.

'Wild Man' kennen we al als single, maar deze albumversie laat het nummer veel beter tot zijn recht komen. Nu hoor je pas goed wat een geniaal nummer is geworden. Met de intrigerende tempoverwisselingen en de
dubbele zangpartijen in het refrein en het opzwepende ritme.

UNIEK DUET

Daarna is het tijd voor een duet met een idool van Kate: Elton John in het nummer ' Snowed In At Wheeler Street' een nummer over een verloren liefde. Het nummer laat de stemmen zowel van Elton als Kate horen zoals je anders niet hoort, Elton klinkt zachter dan anders en Kate's stem laat duidelijk horen dat ze met haar idool mag zingen. Maar ook dit nummer laat een perfecte combinatie tussen melodie en tekst horen, daarbij is ook de opbouw van het nummer magistraal te noemen.

Dan is het tijd voor de 50 woorden voor sneeuw, niemand minder dan Stephen Fry mag ze noemen, terwijl Kate telt, het is een trip hoppy nummer  geworden, met de nu al legendarische woorden van Kate: Come on Joe, you have 32 to go, let me hear your 50 words for snow! Dit aantal wordt uiteraard in ieder refrein lager. Het is een krankzinnige combinatie als je het gewoon hoort, maar Kate komt er mee weg.

Het album sluit af met ' Among Angels' een kort nummer, want het duurt maar bijna zeven minuten. Ook nu start het breekbaar met de piano, het is een lied voor een vriend in moeilijkheden. Een donker nummer ,
Naast de wederom prachtige ingetogen zang en piano die je tot je het diepste raken is ook de tekst formidabel:

I Can See Angels Standing Around You
They Shimmer Like Mirrors In Summer
But You Don't Know It

Het is dit nummer dat het beste van een toch al formidabel album genoemd kan worden.

GENIAAL OF HELEMAAL GEK?

Geniaal of helemaal gek? Kate laat op dit album duidelijk het eerste horen, eigenzinnig als altijd heeft ze met dit concept album op de valreep van het jaar het album van het jaar 2011 afgeleverd. Een meesterwerk dat niet voor de gemakkelijke weg kiest en dat ook echt veel moeite kost om het te verkennen. Maar als je de moeite neemt om in de wereld van Kate te stappen zul je beloond worden met een meesterwerk. Samen met Hounds Of Love en Aerial een perfect drieluik van de ontwikkeling die Bush heeft doorgemaakt.

SCORE: 10/10
Beste Songs: Snowflake, Lake Tahoe, Misty, Wild Man, Snowed In At Wheeler Street, 50 Words For Sown, Among Angels

Geen opmerkingen: