“Voor Kraftwerk stond geen enkel kaartje op internet”
op Eurosonic was het weer eens een heet onderwerp: ticketing. Live spelen wordt voor artiesten een steeds belangrijker inkomstenbron, en de hype rond grote artiesten als Adele en Coldplay lijkt alleen maar groter te worden. Resultaat: tweedehands tickets tegen woekerprijzen op internet. Her en der wordt geëxperimenteerd met tickets op naam: bij shows van Kraftwerk was het volgens promotor Double Vee een groot succes, Engels megafestival Glastonbury werkt al jaren zo. Tijd dit idee breder in te voeren?
Secondary ticketing is een fenomeen dat grote promotors als Mojo vroeger probeerden tegen te gaan - onder meer door te lobbyen voor een ticketwet, waar ze nu veel minder heil in zien - maar tegenwoordig lijken te omarmen, onder het motto ‘er zal altijd secondary ticketing zijn’. Secondary ticketer Seatwave is tegenwoordig zelfs in handen van Live Nation, ook het moederbedrijf van Mojo en Ticketmaster. Hoe ga je dan die woekerhandel in tweedehands kaarten tegen, waar concertbezoekers zo boos om zijn?
Het is aan de promotor om voor tickets op naam te kiezen”
Eén suggestie is om de hele tweedehands markt uit te sluiten door tickets op naam verkopen, zodat je alleen met je eigen kaartje het concert binnen kan lopen – te controleren met een ID-check bij de ingang. Is dat een goed idee? Buining: “Wij hebben dat bijvoorbeeld gedaan voor de shows van Kraftwerk in Paradiso, shows van Double Vee. Dat is allemaal goed gegaan, je zag dat er geen kaarten werden verhandeld op Marktplaats. Wij zijn serviceverlener, het is aan de promotor om daarvoor te kiezen. Ik denk dat het voor kleine zalen prima te doen is, maar bij grotere zalen - de Ziggo Dome, de ArenA - geeft het zoveel gedoe… dan moet je ’s ochtends om 9 uur beginnen met de inloop, als je iedereen wilt controleren.”
Valt dat niet op te lossen met steekproefsgewijze controles? Floris Janssen, ‘COO’ (Chief Operational Officer) bij Ticketmaster: “Dat zou kunnen, als daar behoefte aan is. Als de promotor denkt dat dat een goede manier is, kunnen we de verkoop zo inrichten dat we daaraan voldoen. Het is niet aan ons om dat te beslissen. We kunnen er wel advies in geven, maar uiteindelijk zijn het kaarten van de promotor. Het is aan hen en aan de artiest om te besluiten hoe ze het in willen richten.” bron 3 voor 12
Eén suggestie is om de hele tweedehands markt uit te sluiten door tickets op naam verkopen, zodat je alleen met je eigen kaartje het concert binnen kan lopen – te controleren met een ID-check bij de ingang. Is dat een goed idee? Buining: “Wij hebben dat bijvoorbeeld gedaan voor de shows van Kraftwerk in Paradiso, shows van Double Vee. Dat is allemaal goed gegaan, je zag dat er geen kaarten werden verhandeld op Marktplaats. Wij zijn serviceverlener, het is aan de promotor om daarvoor te kiezen. Ik denk dat het voor kleine zalen prima te doen is, maar bij grotere zalen - de Ziggo Dome, de ArenA - geeft het zoveel gedoe… dan moet je ’s ochtends om 9 uur beginnen met de inloop, als je iedereen wilt controleren.”
Valt dat niet op te lossen met steekproefsgewijze controles? Floris Janssen, ‘COO’ (Chief Operational Officer) bij Ticketmaster: “Dat zou kunnen, als daar behoefte aan is. Als de promotor denkt dat dat een goede manier is, kunnen we de verkoop zo inrichten dat we daaraan voldoen. Het is niet aan ons om dat te beslissen. We kunnen er wel advies in geven, maar uiteindelijk zijn het kaarten van de promotor. Het is aan hen en aan de artiest om te besluiten hoe ze het in willen richten.” bron 3 voor 12
- © Reinier van Dijken
- Eefje de Visser
Geen opmerkingen:
Een reactie posten