De omzet van de Nederlandse muziekindustrie is redelijk stabiel gebleven. De totale omzet van de muziekmaatschappijen in Nederland bedroeg ongeveer 128 miljoen euro; een daling van 1,3% ten opzichte van 2013. De digitale markt (downloads en streaminginkomsten) beslaat daarvan 45,7%. Nog maar iets meer dan de helft van de omzet komt dus uit fysiek product.
De omzet uit fysieke producten daalde het afgelopen jaar met 8,9% tot 69,4 miljoen euro. Opvallend is het succes van vinyl: NVPI schat de omzet op 8 miljoen euro (11,5%) van de totale fysieke markt. De werkelijke markt is overigens nog groter, want tweede hands telt niet mee.
Op een totale digitale markt van 58,4 miljoen euro waren downloads goed voor 14 miljoen euro; bijna 10% minder dan in 2013. De inkomsten gegenereerd door streamingdiensten (ad supported en abonnementen) stegen met 17,2% van 37,3 miljoen naar 43,7 miljoen euro. De totale muziekomzet in Nederland bedroeg ongeveer 128 miljoen euro, omgerekend naar consumentenbestedingen zou dit bedrag uitkomen op ruim 189 miljoen euro.
De inkomsten uit rechtenvergoedingen zoals Sena en Thuiskopie zijn voor de muziekindustrie steeds belangrijker. In totaal bedroegen deze vorig jaar 25,8 miljoen euro, tegen 20,9 miljoen in 2013.
De verwachting is dat de digitale markt - en met name streaming - zal blijven groeien. Diensten als Spotify, Deezer en Google Play bereiken vele consumenten. Er wordt gesproken over promotionele campagnes en de industrie kijkt met grote belangstelling uit naar nieuwe aanbieders op deze markt, zoals Apple, Tidal en Qobuz..
NVPI-directeur Paul Solleveld is van mening dat, gezien de grote aanwas van nieuw talent in Nederland, de toekomst er gezond uitziet: "Dotan en Kensington vullen nu al grote zalen en hebben internationale potentie. Ook de verwachtingen rond talenten als Typhoon, Chef'Special, Jett Rebel en Kovacs zijn hooggespannen. 2014 werd ook gekenmerkt door successen van Nederlandse artiesten in het buitenland. De Nederlandse dance is daar natuurlijk al een tijd heel populair, maar ook The Common Linnets - goud in Duitsland - en Mr. Probz (Waves) - 5 miljoen singles wereldwijd - maakten in Europa furore."
(Bron : NVPI)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten