woensdag 20 mei 2020

NEDERLANDSE MUZIEKINDUSTRIE PRESENTEERT CAMPAGNE EN PETITIE LIEFDE VOOR MUZIEK



De Nederlandse muziekindustrie lanceert vandaag de campagne Liefde voor Muziek. In een pamflet wordt met klem wordt gewezen op de economische en culturele noodzaak tot behoud van de (live) muzieksector. Aan de campagne is ook een petitie verbonden.
“Met een sterke en ook vooral positieve grafische boodschap willen we Nederland en onze overheid duidelijk maken dat we van belang zijn. Dat het ertoe doet dat wij er als sector straks nog zijn”, aldus mede-initiatiefnemer Ronald Keizer van BLiP Agency. “Alleen als we samen zichtbaar zijn over de volledige breedte zal er geluisterd worden. Met inmiddels zo’n 3000 ondertekenaars hebben we al een groot bereik.”
Artiesten als Kensington, Typhoon, Henny Vrienten, Bizzey, Altin Gun, New Cool Collective hebben al hun steun betuigd. Ook podia, managers, promoters en festivals hebben zich achter dit initiatief geschaard. Ronald Keizer: “Ruim 3000 artiesten, organisaties en bedrijven uit de gehele breedte (pop, jazz, klassiek en elektronische muziek) van deze branche steunen deze campagne. Het is erg bijzonder dat zoveel partijen dit pamflet ondersteunen. De hele live-industrie staat hier achter. Dat is met recht uniek te noemen en iets waar we bijzonder trots op zijn.”
De initiatiefnemers roepen muziekliefhebbers op de gelijknamige petitie te ondertekenen via https://liefdevoormuziek.nu/ om aan de overheid duidelijk maken hoe belangrijk (live) muziek voor hen is. Volgende maand wordt het resultaat van deze petitie aan de minister van OC&W overhandigd. De campagne wordt morgen volop ondersteund door onze nationale radiostations.
“Binnen twee uur is de petitie al door meer dan 10.000 mensen ondertekend”, aldus Keizer. “Het gaat onvoorstelbaar hard. We hopen over een week al op 100.000 handtekeningen te zitten!”
Met de campagne Liefde voor Muziek wordt het belang van de sector benadrukt. Veel artiesten, gezonde bedrijven en ZZP’ers hebben geen omzet of inkomen meer door de coronacrisis. Tienduizenden banen en knowhow dreigen verloren te gaan. Livemuziek bestaat immers niet alleen uit de artiest die op het podium staat, maar uit een daarmee verbonden keten van onder meer boekingskantoren, evenementenorganisatoren, backliners, (tour)managers, programmeurs, poppodia, muziekmedia, geluid- en licht technici, zaalbeheerders, podiumbouwers, cateraars, beveiligers, merchandisers, (tent- en bus)verhuurders, marketeers, promotie- en mediaspecialisten, detailhandelaren en platenmaatschappijen. BRON EB

Geen opmerkingen:

Een reactie posten